Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg under september 2008

Av Malin - 24 september 2008 11:13

Nu ska ni få följa med mig på en resa, helt vanlig för mig, men en helt knasig för alla utanför. Ni ska få följa med mig under en helt vanlig tisdag.


Jag vaknar och sneglar på klockan; attans! Sen igen! Studsar upp (eller snarare sniglar mig) ur sängen, klär på mig och släpar ut de morgontrötta pälsmonstren till bilen. Ingen bensin - inga pengar. Jippie.


Ut på E6:an i 60 km/h bakom ett fackeltåg av senila människor som uppenbarligen ärvt sitt körkort av gammelfarfar. Efter 10 vansinnesomkörningar och en rejäl utblåsning av tanken anländer jag, röd som en tomat i ansiktet, till jobbet.

Ut med hundarna, inte dra!, låser bilen, springer in på kontoret, in med hundarna, sluta bråka!, fyll på vatten, ge dem frukost, kolla mejlen...


...efter frukost 9.30


Hundarna skäller på mig, som vanligt är jag alldeles för långsam. På med koppel och ut i kylan, sluta dra!. Kissa, bajsa, nosa, jucka... ja, de vanliga rutinerna. Elvis studsar omkring helt vansinnig över att ha legat stilla (ehum) i två hela timmar. Springer in i en rosenbuskplantering och hugger tag om en tjock, taggig gren och drar för kung och fosterland. Rosenbusken hade inte en chans - den flyger upp ur jorden och får sig en rejäl luftfärd! Jord flyger och taggbeklädda grenar viner i luften, fram och tillbaka.

Jag får loss busken ur Elvis mördargrepp och trasslar ur hans öra som hade fastnat i några extra långa, onda taggar. Skäller på honom att lugna ner sig, och går iväg.


Vad nu då? Varför tar det emot? Jaha, då har Gibson fått tag om busken istället. Samma procedur där, loss ur munnen, trassla ut örat, skälla lite. Så, nu går vi!

Elvis har fått för sig att vi bor i norrland och har helt tagit på sig rollen som slädhund. Med honom i fronten, dragandes på mig och med Gibson i släptåg som morrar och busar med kopplet kände jag mig ganska liten på jorden. Gibson har ett förbluffande sätt att morra/yla/prata med öppen mun, han påminner ganska mycket om ett sjölejon faktiskt, och han spenderade resten av promenaden med att öva på denna teknik.


Pust! Resten av dagen följer i samma fotspår. När jag äntligen slutar jobbet rusar jag ut med hundarna tätt i hälarna mot bilen. Träffa Jannike ikväll och lägga spår, och tvätta också. Kör som en tokig hem, upp med hundarna, ner och slänger i en maskin, upp och hämta hundarna och ut till bilen, kör upp till surtesjön, lägger fyra korta spår, ut med hundarna på en liten promenad. De springer lösa och busar en stund. Upp för lodräta berg och ner för densamma. Man håller ju andan när de håller på, fast efter åtta timmars kontorssovande så kan jag faktiskt unna dem en rolig stund i skogen i alla fall.


Väääldigt mycket senare kastar jag in Gibson i duschen. Då har jag tvättat som en galning, lagat mat, ätit, umgåtts med jannike, gått spåren, gått promenad. När Gibson väl är färdig efter nio ryggskott och ett helt nerdränkt badrum släpps han ut i friheten (min lägenhet på 33 kvm!). Vill bara påpeka att klockan var närmare halv tolv. Då får han ett spel! Han rusar runt som en vettvilling och möblerar om hela vardagsrummet, torkar sig på tapeterna, river upp hela min säng, you name it!

Stackars Elvis som lagt sig för natten väcks upp brutalt och helt sömndrucken försöker han hänga på och fattar inte vad som händer alls. Suck!


Så jag vill bara säga till er som tycker att ni har det jobbigt ibland; SLUTA KLAGA! Det här var bara en dag i mängden av alla knäppa dagar man får uppleva om man delar sin vardag med en (eller två) portisar!


På gott och ont, kära vänner, på gott och ont...


Nyckelord: Tålamod.

Av Malin - 18 september 2008 15:42

Nu flyger det fiskar i luften! Mamma har köpt en overall till Elvis! Den är röd-beige-svart med dragkedja på ryggen och ett snöre i midjan som man kan dra åt så att han INTE ska kissa på overallen. (han är ju så fantastiskt duktig på att kissa på sina egna framben annars...)


Hade annars tänkt att klippa ner han, men men. Pälsen växer ju tillbaka. Till våren så är den ju lång (någorlunda) igen och en regnoverall är väl aldrig fel, antar jag. Så mycket som den hunden drar runt i den värsta skiten jämt.


Måste få han att sluta skälla på kvällarna, jag tror jag blir tokig på honom! Det kan vara när jag sitter i soffan och han ligger längst bort i rummet. Då helt plötsligt skäller han till! Wtf?? Aldrig att jag hinner fram med sprayflaskan liksom! Men har planer på att testa med antiskällhalsband. Någon som har någon erfarenhet av dem och kan rekommendera om de funkar eller inte?

Han måste ju få prata ibland och så, men på kvällarna får han faktiskt vara god och hålla mun!


Idag blir det till att handla lite förnödenheter. Ligger väldigt illa till med månadens budget, men måste iaf handla bröd och mjölk. Ska även duscha, kamma hundarna och gå en promenad med Jannike. Sedan får vi se om jag åker till mitt hjärta ikväll. Får se på det. ^^


Elvis är numera 54 cm hög (idealhöjden på portisen) och väger ca 22,7 kg. Han ser strålande ut, synd bara att han inte kan visa sig från sin fina sida på utställningar...

Av Malin - 10 september 2008 15:37

I förrgår testade jag på lite specialsök med Gibson inomhus. Han var jätte-engagerad och man såg energin i honom. Skoj, sedan att man kanske ska skaffa några vettigare behållare än mina dricksglas, det måhända. =) Någon som har något bra förslag på det?


Testade med olika tepåsar, godis, lakrits och blomblad. ;) måste bara hitta på något bättre ord än just "sök", för han blir så exalterad och han ska inte bara hitta saken utan gräva upp den och äta upp den! Så måste säga något annat för att skilja på "sök" och "leta". Spännande. Han var väldigt tänd på det i alla fall.


Har för avsikt att testa med Elvis också. Han är så fruktansvärt energisk så han skulle behöva något som han måste stanna upp och fokusera på. Tror han skulle sova gott den natten sen. =)

Nu är det ju utställning på söndag (!). Så himla nervös att jag inte ska hinna få pälsen bra tills dess. Har slitit med den nu i veckan, och det är inte roligt under armarna och magen. =S

Efter det här så blir det nog en sväng till frisören (mig själv) =) haha! för att klippa en mer praktisk frisyr. Har ju skaffat honom en snygg camo-tröja och han är så söt i den! (ska försöka fånga honom på bild med den på, om jag hittar min kamera) Är inge bra på att ta fram kameran lite spontant då och då. Men men... Ni måste bara få se honom... ^^

Skapa flashcards