Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg under februari 2010

Av Malin - 8 februari 2010 08:54

Gah! Nu är det snart dags! Bara två dagar kvar, sedan åker vi till Thailand. Hej då snö och kyla! hihi, ska bli så gott! Fast jag är riktigt nervös inför flygresan...   


Fixade mina naglar i helgen med, inför bröllopet i Thailand. Såhär blev resultatet:


Jag är jättenöjd, dock blev de liiite längre än vad jag hade tänkt mig först.. men men. :)


Har packat lite i helgen och gjort en lista på inköp som jag måste fixa innan vi åker, bl.a stödstrumpor! Vart köper man sådana??


Jag har klippt Elvis också, och tanken är att jag ska hinna klippa Gibson med innan vi åker. Usch, det är så långtråkigt! Såhär blev iaf resultatet på Elvis (han var jämnare förut, nu har han vart blöt och torkat igen och då reser sig pälsen på massa konstiga ställen, så han ser mer rufsig ut än vad han gjorde direkt efter han var färdigklippt):



Skickar med en bild på två söta små troll som heter Nyfiken i efternamn båda två ;)


     

Av Malin - 5 februari 2010 09:02

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 5 feb 2010.
Din graviditet startade Mån 21 sep 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 5 okt 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 138 av 280. (49,3%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 4 fulla dagar (v19+4).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 27 jun 2010
Du har 142 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 20: 1 feb - 7 feb 2010


Vecka 20


Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.


Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.


På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.


På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.



Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.


Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.


Egna anteckningar:

Var hos barnmorskan häromdagen. Fick ta blodprov, väga mig och vi lyssnade på bebisens hjärta. Jag hade jättebra blodvärden och blodsocker, så jag slapp äta järntabletter. Skönt! Har hört att man blir stenhård i magen av dem.

Vägde 63 kilo på hennes våg (hemma väger jag bara 62 kg) men sak samma, jag har gått upp ca 3-4 kg.

Och barnets hjärtljud lät jättebra. Vi har ju hört det innan, så det kändes inte så spektakulärt. ^^


Lider inte direkt av hård mage, dricker ju kaffe, det bästa laxeringsmedlet som finns. ;) Eller hur Veronica..

Men sura uppstötningar har jag med jämna mellanrum. Jaja, det kunde vart värre (och det lär det bli också) ... :P


Kram på er!









Av Malin - 2 februari 2010 10:14

Hej!


Nu i eftermiddag klockan 16:15 så skall Robban och jag till mödravårdscentralen och träffa barnmorskan. Ska bli spännande, nu börjar det ju bli tätare med besöken. Usch, bara jag slipper ta massa blodprover och skit varje gång så är jag nöjd.    Men risken finns att jag måste ta det idag..   


Snart är det lunch, och jag är såå sugen på sushi!! Kanske blir en vegetarisk sushi idag. Mums!


Vi hörs sen!

Av Malin - 1 februari 2010 07:03

        


Vi satt i väntrummet på östra, jag och R. Jag var lite nervös, men mest kändes det väldigt spännande och kul. Tittade på klockan, om fem minuter skulle det vara våran tur.

Då öppnades en av dörrarna, en sköterska stack ut huvudet och ropade:

-Malin.. (jag var påväg upp ur stolen)..Hansson?

Jag slappnade av i mina muskler och jag sjönk tillbaka ner i stolen. Jag flinade för mig själv och undrade hur stor chansen var att det skulle vara två Malin här samtidigt?

Tittade på klockan igen, nu var hon halv och vi skulle in nästa. Nu öppnades en annan dörr och en annan sköterskas huvud stack fram bakom dörrposten:

-Malin.. (jag samlade ihop min jacka och var påväg upp ur stolen)..Skog?

Du måste skämta! Jag satte mig tungt och R och jag stirrade på varandra, allvarligt talat?! Tre stycken i samma väntrum, på samma dag och samma tid?! Och gravida i samma månad? Sanslöst!


Tillslut fick vi i alla fall komma in när en tredje dörr öppnades och sköterskan äntligen ropade mitt namn. Vi fick konstaterat att bebisen mådde prima där inne, växte bra och tycktes trivas gott med att ligga precis dubbelvikt med fötterna i pannan, för så låg den under hela ultraljudet. Sköterskan försökte trycka på magen och försöka få den att byta läge, för det var lite svårt att undersöka hjärtat när den låg dubbelvikt, men icke! Den trivdes så bra så den hade ingen anledning att byta plats. :)

Hon tvingade till och med i mig tre muggar vatten för hon trodde att den kanske hade glidit ner lite långt i bäckenet för att min kisseblåsa var tom, men det var den ju inte alls! Och det enda som vattnet resulterade i var att jag höll på att kissa ner mig när hon tryckte och putte på magen. :P


Hur som helst, det blev jättedåliga bilder pga bebisens taskigt valda position, men men. Den mådde fin-fint i alla fall, klämde på tårna med sina små händer och fingrar, stretchade flitigt och svalde fostervatten som en tok! ^^

Ovido - Quiz & Flashcards