Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin - 17 januari 2012 09:51

”Nu förstår jag inte vad som händer. En helt ny liten Alicia har börjat visa sig och denna nya varelse skapar enormt mycket mer drama än tidigare. Hon har en vilja av stål och visar gärna upp hur hon känner när hon inte får som hon vill. Stora illtjut, gråt, ålar sig ur famnen, lägger sig på golvet och stretar emot, kastar iväg saker när det inte passar osv. Suck! Inte undra på att både hon och jag är helt färdiga när dagen är slut.


-        ”Nej!”, ”jaja!” och ”Ajjabajja!” är ord som går varma hemma hos oss. Låter kanske som att allt bara är argt och förtvivlat men då kan jag upplysa er om att så är inte fallet.

Faktum är att det mellan allt det här arga är väldigt kul och spännande att se denna lilla (ja, jag menar verkligen lilla!) människa växa och få en egen personlighet och vilja som lyser starkt omkring henne. Hon kan inte prata än men hon pekar och gestikulerar och vet precis vad hon vill ha och hur hon vill ha det. Blir något fel då så brakar helvetet lös – åtminstone en liten stund, tills man lyckas lugna ner henne med diverse distraktioner som böcker, napp eller mat.”


Den här texten hittade jag på datorn, som jag har skrivit i november förra året. Det roliga är att det stämmer fortfarande! Alicia har en väldigt stark vilja och ett humör som heter duga. Ganska jobbigt men samtidigt ganska roligt.


Hon har dessutom sagt sitt första riktiga ord förutom mamma och pappa; APA! Det sa hon första gången när vi var i Sälen innan jul. Nu har även KAKA tillkommit.

Hon duschar själv och håller i munstycket, tvålar in sig och sköljer. Hon är så tuff!


Älskar henne!

Skapa flashcards