Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg under november 2012

Av Malin - 16 november 2012 10:52

Hej.


Här kommer receptet på banankakan jag gjorde i söndags som blev så otroligt god!


 Bilden och receptet är från Ica.se

Ingredienser:

  • 75 g smör
  • 2 1/2 dl socker
  • 2 msk mjölk
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 mogna bananer
  • 100 g blockchoklad
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat

Gör så här:

  • Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
  • Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
  • Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.

Den KAN inte misslyckas!

Lycka till!

Av Malin - 16 november 2012 10:18

Hej på er.


Fick höra igår av Alicias dagisfröken att Alicia trivs superbra på dagis och har vuxit enormt sista tiden. Hon pratar mycket mer och vågar ta mer plats. Känns jätteroligt att höra, då jag alltid trott att hon trivts bra och så, men det känns alltid skönt att få det bekräftat.


Mår så himla dåligt, den här förkylningen är inge kul! Är trött och illamående. Så tror jag att kroppen är trött efter att ha varit sjuk så himla länge nu. Urk! Gå över nu!! Längtar efter att börja träna igen.


Snart är det helg. Tog fram mina vinterskor idag, liiite varma kanske men skönt ändå. Ska rota fram Alicias vinterskor och kläder och se vad vi har för skoj i vinterlådan i förrådet. Mina handskar ska även de fram, kallt om händerna! Och min rävmössa som min gammelfaster har sytt. På den tiden hade hon en hattaffär på avenyn och arbetade som sömmerska. Coolt! Känns så avlägset idag…. Hon blev trots allt över 90 år! Vila i frid.


Jul på Liseberg öppnar idag! Känns ju lite tidigt, men jag längtar ändå dit! Massor av ljus, glögg, renskav, pepparkakor, kaniner och värmande glödar. Så himla mysigt! Undra vad Alicia kommer tycka.

Funderar på att köpa ett Lisebergskort nästa år. Alicia kommer kunna åka fler attraktioner och man kan ju gå dit och bara mysa någon dag. Behöver inte alltid vara där hela dagen.


Imorgon är det dags för dop. Tvillingdop. Jag hoppas att jag mår lite bättre imorgon så jag orkar hålla lågan uppe, iaf tills vi kommer hem igen. Det är ju en bit att köra till Ljungskile…


Hej hopp!

Av Malin - 12 november 2012 09:00

God morgon!


Hoppas ni haft en supermysig helg, med fars dag-firande och allt. Jag själv är ju så dålig på sånt att det liksom inte blev av. Blev inte som jag tänkt mig alls, men får försöka väga upp det idag istället.


I eftermiddag har jag tid för att fylla på ögonfransarna igen. Var i valet och kvalet om jag skulle ta bort dem och istället göra nagelförstärkning, men efter MYCKET velande fram och tillbaka så gör jag nog fransarna igen. Det är såååå otroligt skönt att slippa mascara och man ser alltid mycket piggare ut! Jag är ju ganska lyckligt lottad, mina naglar är naturligt vita och ganska långa. Bara jobbigt att de håller på att skiva sig hela tiden! Får ligga i mera med mitt nail-repair-kit! Olja in oftare så de håller sig bättre.


Har lyckats bli förkyld IGEN! Det är helt otroligt! Var ju nästan helt frisk, och så kom det tillbaka på nytt igen. Snorig, hes, hostar och lite ont i halsen. Underbart! Ska gå på den hårt med nässpray, halstabletter och vitaminer! Ska nog köpa apelsiner i stora lass och chocka kroppen med C-vitaminer…


På tal om köpa, igår var vi iväg och köpte doppresent till ett dop på lördag – tvillingdop! Var superklurigt att bestämma oss för vad vi skulle köpa, men vi blev nöjda till sist. Köpte även julkaffe med smak av kanel, samt hasselnötskaffe. Mmm! Mums! Och så fick jag en tidning av farmor med massor av goda recept på julmat och julbak. Knäck, lussekatter, julkakor och massa annat gott! Blir till att baka mycket i december! Får bara försöka hinna klart med alla julklappar innan dess, så jag har det klart. Ska bli så skönt! Denna julen ska verkligen inte stressas fram, utan bara massa mys, bak, glögg och julkänslor. Och jul på Liseberg! Mmmm längtar!


Bakade faktiskt en banan- och chokladkaka igår kväll för vi hade massa bananer som var lätt övermogna. Den blev så otroligt god!!! Helt galet, vi skulle lätt ha kunnat äta upp hela kakan igår! Kul när det blir så bra!


 

Av Malin - 10 november 2012 12:40

Nu kommer ettt sånt där tjatigt inlägg när jag har tänkt lite för mycket, men måste bara skriva det.

Har funderat på om jag är konstig när det kommer till relationer. Jag vill inte ha delad ekonomi, jag skulle aldrig orka med en partner som ringer mig flera flera gånger om dagen bara för att säga något helt meningslöst som man lika gärna kunde pratat om över middagen när man kommer hem från jobbet, hur ska man annars ha något att prata om när man kommer hem om man redan har berättat allt på telefon??

Och jag skulle aldrig tolerera att han t.ex kollar i min telefon, i min väska eller plånbok. Det är MINA privata grejer, han har inte där att göra. Principsak! Samma sak med post/brev. ALDRIG att han skulle öppna något som är addresserat till mig. Så gör man bara inte.


Väldigt många lever just såhär som jag aldrig skulle vilja leva, och jag säger inte att det är rätt eller fel, jag bara förstår inte hur man kan ha det så? Jag är ju fortfarande jag, en person som har ett eget liv trots att man delar familj, barn, hus och annat. Man måste ju få lov att ha något för sig själv? Inte vara totalt utblottad? Så känner jag iaf, tror att man vinner på det i längden om man låter varandra få vara privata på vissa områden. Man behöver inte veta precis allt, och detta betyder inte att man ska ljuga eller hålla viktiga saker hemligt, utan det handlar om tillit till varandra och en frihet att känna att jag är fortfarande jag!


Vet inte om det här låter knäppt i era öron, men så tycker iaf jag och jag värderar detta väldigt högt.


Nog om detta, ha en supermysig helg och njut ordentligt!   

Av Malin - 9 november 2012 08:10

Japp. Då har man införskaffat sprillans nya vinterdäck, lite oförberett men ändå. Känns ändå skönt att veta att man har riktigt bra däck på bilen nu. Sommardäcken var ju inte de bästa de heller...

Mindre kul var väl tajmingen, såhär inför jul och allt. Men men, jag får trösta mig med att de flesta julklappar är inhandlade. Bara några få kvar. Men jag har idéer, ska bara få tummen ur att fixa det också.


Alicia är för härlig! Häromdagen hjälpte hon mig att torka Elvis tassar när vi kommit in från promenaden. Hon hämtade handduk i badrummet, tog upp tassen och torkade. Det var väldigt viktigt att torka svansen också. ”Evvis ont fansen”, sa hon. Ja, det stämmer, fast nu är det mycket bättre med vattensvansen, nästan borta helt. Och jag fick ABSOLUT inte vara med och torka. ”Nej, mamma! Inte pilla! Alicia tojka!” Så söt så man kan äta upp henne ibland asså!


Var ju på Previa igår och kontrollerade kropp och knopp! Jag verkar, tro det eller ej, vara frisk som en nötkärna! Enda lilla var att jag var lite mer stel i vänster höft och framsida lår. Skulle stretcha lite extra sa hon. Så det känns ju bra!


…plötsligt fick jag ett enormt sug efter att resa utomlands.. typ till grekland. Så mysigt!


PS! Fars dag på söndag – glöm inte det!


Av Malin - 5 november 2012 08:32

God morgon.

Hörde på radion att jag inte är ensam om att vara trött. Känns bra att det finns fler som känner såhär. Måndagar är skitjobbiga! Urk…


Helgen har vart lugn. Har faktiskt känt mig väldigt trött hela helgen. I fredags somnade vi tidigt, typ 21?! I lördags jagade R, och jag och Alicia tog med vovvarna och hälsade på mormor (mamma). Mys! Jag fick även tid att fixa naglarna med det nya kitet jag köpt från Depend. Rengöring, skrubbning, oljning och krämer. Mycket skönt för de stackars härjade händerna/naglarna. För att inte tala om nagelbanden, men det är fixat så nu är de alldeles rena, tillrättalagda och insmorda.


Sedan åkte vi hem och jag lagade köttgryta på dovhjort som R skjutit (förra året iofs, men ändå). J Det blev supergott!! Kommer garanterat att lagas igen. Viltgryta med morötter och trattkantareller, serveras med kokt potatis, vinbärsgelé och en sallad. Mumma!! Riktig lyxmiddag.


Sedan kom Rs föräldrar på besök och hade med sig fika. Trevligt, och Alicia var helnöjd!


Söndagen var verkligen en klassisk söndag. Vi gjorde absolut INGENTING! R var ute med vovvarna i skogen ett par timmar på förmiddagen. Alicia och jag tog oss ett bad. När hundarna kom hem badade vi dem så nu luktar de gott igen. En tråkig sak var att senare på kvällen fick Elvis vattensvans igen. L Han har haft det tidigare och då kommer det lättare tillbaka igen. Stackars liten! Men han verkar ändå ta det bra. Lite besvärad var han igår kväll, gick runt och kunde inte riktigt slappna av och flåsade. Men det blev bättre senare på kvällen och han fick täcke på sig vid sista promenaden.

Hoppas det går över på några dagar.


Nu är helgen dock slut, R är bortrest men kommer förhoppningsvis hem imorgon kväll, bilen är inlämnad på verkstad för ett läckage och jag har en hel arbetsvecka att se fram emot. Jippie.

Av Malin - 1 november 2012 16:05

Har haft ett träningsuppehåll nu på två veckor och jag känner mig tröttare än någonsin! Och dessutom är jag inte frisk än! Surt! Här ger man förkylningen en chans och följer doktorns råd och ”vilar” så bara fortsätter det ändå! Blir galen! Nu är det tre månader sen jag blev sjuk, hur länge kan man vara förkyld egentligen?


Så nu tänker jag att det som inte dödar, det härdar! Nu jävlar ska jag svettas ut skiten istället! Har bokat tre pass nästa vecka, och det blir nog ett fjärde också. Nu är jag trött på att vara trött!


För att prata om något roligare så kan jag berätta att Alicia pratar, och pratar, och pratar. Hela tiden! Och hon älskar att sjunga! Hon är jätteduktig och kan hela sånger. Favoriterna är ”bamse, bamse spindel”, ”gubben i lådan”, ”krokodilsången” och ”björnen sover”.

Hon är så söt mitt lilla hjärta.


Igår var det studiedag på dagis och då passade vi på att åka och bada. Åkte till Lerums vattenpalats, och Alicia hade jättekul! Hon simmade med sina puffar, hoppade från kanten som en galning, bubblade bubbelpool och mumsade jordgubbsglass.

En gång hamnade vi bredvid ett annat barn som också skulle hoppa från kanten, hon var betydligt äldre än Alicia men svårt att säga ålder. Fyra år, kanske fem. Hon hade också puffar på armarna. Så stod de på bassängkanten både hon och Alicia bredvid varandra. De tittade på varandra och flickan hoppade i till sin syster (?) som tog emot henne så hon inte kom under vattnet. För det ville hon inte. Och så fick hon hjälp upp igen av systern.


Alicia hoppade i med ett plask, jag tog inte emot henne utan hon åkte under vattnet och flöt upp igen som en kork med simpuffarna, när hon kom upp skrattade hon och tjöt ”igen!” och klättrade upp på kanten – själv! – medan jag var kvar i vattnet. (självklart stod jag i vattnet om något skulle hända, men det behövdes aldrig.)


Hon är verkligen superduktig och man blir så stolt över henne! Och glad över att hon kan hantera det här med vatten som är så viktigt! Tuff liten tjej vi har! <3

Ovido - Quiz & Flashcards