Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg den 14 november 2013

Av Malin - 14 november 2013 23:03

Hur länge är man egentligen nyinflyttad? Funderade på det idag på hundpromenaden. På vårt förra ställe bodde vi i nästan 3 år, och där var vi nyinflyttade i ca 2 år. Tills det kom så många nyare folk än oss till gatan att vi flyttades upp på listan och  var inte längre "de nya". Alltså kom jga i mina funderingar fram till att det inte handlar om hur länge man har bott på ett ställe, utan hur många nyare grannar det finns runt dig. 

Känns som att vi kommer vara nya här lite längre än 2 år... 


Hur som helst så börjar hemmet faktiskt likna ett hem nu. Det är fortfarande en bit kvar, men om vi nu ska fokusera på det som faktiskt ÄR klart så känns det lite lättare för mig. 

Tapetseringen och målningen är klar! Är mycket nöjd över alla sovrummen, känner mig nöjd med valen jag gjort även om jag tvekade där ett tag. Väldigt skönt att få sätta sin egen prägel på färg och tapet, det har jag inte gjort innan! Tack igen bästaste mamma för hjälpen! Du är guld värd! 


     

1. Alicias sovrum första natten i huset. 2+3. Alicias sovrum efter målning och tapetsering.


   

Vårt sovrum: före / efter (och nu har även våra pottskåp kommit på plats! Vita såklart!)

 

Det känns så bra! Garderoberna i vårt sovrum är ihopskruvade alla fyra, och dörrarna sitter på samtliga! Nu är det bara knopparna som ska skruvas på, och jag har inredningen kvar i en av mina garderober. Sedan är det lite färgburkar och annat smått som ska flyttas ut i garaget/ner i källaren och gardiner skall sättas upp. Sedan är det klart! För ett tag iaf. Senare ska ett skrivbord in, och lite byråer. Men det får komma i fas 2. Nu vill vi bara bli klara med det vi har påbörjat! 

 

Alicias rum behöver en genomstädning bland leksakerna, så allt hamnar i rätt lådor osv. Gardiner har hon fått upp och även en rosa matta. Hon har en sista kartong med böcker som behöver packas upp också, sedan kan vi se hennes rum som klart. 

 

Cornelias rum är än så länge ganska tomt. Hon sover i sin vagga inne hos oss i vårt sovrum. Jag är rädd att jag inte ska vakna om hon sover i sitt sovrum (R envisas med att ha sovrumsdörren in till oss stängd pga hundarna). Så där blir det till att suga på hur jag vill möblera i hennes rum. Nu står spjälsängen där och hennes skötbord. Och en garderob bakom dörren. Thats it! Hon har även två kartonger som ska packas upp. 

 

Allrummet uppe är i behov av lite lampor, både fönsterlampor och en taklampa, gardiner och eventuellt en matta också. Sedan väntar vi bara på det nya soffbordet som ska komma i februari (!!!). Tills dess får kistan stå som bord. 

 

I hallen där nere har ett skoställ kommit på plats och krokar för ytterkläder har kommit upp. Även krokar i tvättstugan har kommit upp, så nu känns även det ganska klart. Spegeln ska upp också! 

 

I klädkammaren där nere väntar skjutdörrar på att få komma på plats. En av två är ihopmonterad, resten återstår. Men satan vad det är trångt där inne! Knöligt! 

Men kommer det bara på plats så är det klart sen! 

 

Köket har fått det andra vitrinskåpet och det har nu fyllts litegrann med glas, koppar och karaffer. Så nu är det lite mer symmetri i köket. Skönt! Dörrarna är påsatta på skafferiet med, så nu är det riktigt tjusigt! 

 

 

Biblioteket är fortfarande lite under konstruktion, men får jag bara packat upp de två sista lådorna där och fått upp gardinstången som rasade ner så är det helt klart gångbart!

 

Vardagsrummet har fått sin stora, nya soffa, matta, gardinstänger med gardiner och blommor, lampor (som behöver synkas och kompletteras men ändå!) byrån med kandelabern, ljuskronan är på plats och gungstolen står i sitt hörn. Där känns det också ganska okej. Lite hyllor som vi inte riktigt vet vart vi vill ha ska ut i garaget i väntan på dom, och lite småpill ska bort men annars så är det i princip klart det med. Soffbordet skall hämtas den 20:e, sen känns även det färdigt.

 

Summan av kardemumman är att det är egentligen inte mycket kvar som behövs göras. Lite småsaker för att vi ska kunna leva och bo och mysa som vanligt. Så kan man ta lite roliga fixargrejer lite pö om pö, när man känner för det. Det är ju oftast då det är som roligast.

 

Har även lyckats få ner lite blommor i utekrukan utanför dörren, så nu känns det ganska trevligt där med!

 

Cornelia var nyss hos doktorn också, var 65 cm lång nu och vägde 6,5 kg. De var nöjda med henne. Hon tar fortfarande inte napp och är väldigt mammig! Så jag känner mig lite som en fånge med fotboja ibland, särskilt när jag vill göra alla de här relativt simpla sakerna som är kvar att göra här hemma, men jag kan inte för så fort jag lägger bort henne så grinar hon. Hon är... högst påfrestande vissa stunder!

Men det kanske går över. Kämpar på med flaska och matportioner. Dock är jag inte lika redig som när Alicia var liten. Då var det så kul och nytt och spännande alltihop. Nu är det inte det. Jag måste hela tiden påminna mig själv.

 

Snart är det dags för den årliga Ullaredsresan med mamma, moster å gänget. Får se om jag lyckas hitta något kul där. Förutom julklappar då förstås.

 

Nähäpp, nu är det minsann natten för mig. Tar ju en halv evighet att göra sig klar för sängen med "bara" tre steg för tänderna och "bara" fyra steg för ansiktet och toabesök och gud vet allt!

Sov sött!  


Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards