Malin Cecilia Oskarsson

Direktlänk till inlägg 20 mars 2009

Rallylydnad och artros

Av Malin - 20 mars 2009 13:49

Hejsan.


Det var ett tag sen jag skrev här. Men nu kände jag att det är dags för en uppdatering.

Det blev inga råttor. Jag fick kalla fötter och så hux flux så blev det inte av. Tyvärr. Det får bli en annan gång istället.


Sedan så har jag en dålig nyhet att berätta. Fick svaret på Elvis röntgenresultat förra veckan, och det var inga roliga nyheter. Han har HD D på båda höfterna bak, och ED 2 på sina armbågar, samt pålagringar på ena höften bak och båda armbågarna fram. :´(

Jag har gråtit och kämpat mig igenom veckan, tagit reda på fakta om artros och hur jag ska gå tillväga. Nästa vecka ska jag försöka komma med i en undersökningsgrupp på ale veterinärklinik som de startar i samarbete med ett speciellt foder för hundar med artros. Då får man en säck gratis och så är man med i en undersökning och utvärderar resultaten. Det skulle kännas riktigt bra.


Sedan har jag tagit kontakt med en legitimerad sjukgymnast som jag ska lägga upp ett tränings-schema för Elvis med, och hon ska hjälpa mig börja simma honom.

Sedan har jag tagit kontakt med en duktig veterinär som ska ta en titt på Elvis och även hon ska hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga. Jag har gått med i en förening för hundar med artros där man kan finna mkt information och prata med andra i samma situation. Ibland känner jag mig stärkt av allt stöd och känner att det här fixar vi! Andra gånger känner jag mig bara gråtfärdig och kramar och pussar nästan ihjäl stackars Elvis. Ska jag vara helt ärlig så har jag nog inte insett riktigt att han är dålig, för han visar absolut inga som helst tecken på att han skulle ha ont eller vara begränsad. Han tutar och kör på som vanligt.


En sak är i alla fall säker: jag tänker inte koppla honom för livet! Han måste få springa för att känna sig lycklig. Det är det portisar älskar mest, och då ska han få göra det också.


Jag har så mycket att ventilera när det gäller detta, men jag måste nog smälta det lite själv först. Har skrivit en hel A4 om olika saker att tänka på vad det gäller motion, kost, träning, stretching osv. Så fakta har jag, det gäller bara att få in alla de här grejerna i vardagen. Det är den kniviga biten. Det hjälper inte med att göra det någon gång i veckan eller "hela" helgen, utan det här ska bli en ny livsstil, och det kommer bli tufft.


Över till lite roliga nyheter: Gibson och jag har precis gått färdigt en nybörjarkurs i rallylydnad, och jag tror att vi har hittat hans grej! Han fullkomligt ÄLSKAR det! Hans svans viftade som en klocka hela kursen igenom, han var superfokuserad och tyckte det var så himla kul! :D Vi är redan anmälda till fortsättningskursen och två stycken träningstävlingar.

Jag har tänkt att även introducera Elvis i detta, det är verkligen givande för både hund och förare! Kan verkligen lägga ett gott ord för denna sport, och för er som aldrig har provat; PROVA!! :)


Nu är det äntligen helg igen! Tänkte tvätta bilen idag, och handla mat för imorgon. Då ska vi ha ett litet sexparty hemma hos mig. :) Ska bli så roligt. Sen får vi gå en mysig promenad idag med, så fint väder ju.


Kram från mig och lurvisarna!

 
 
sara

sara

24 mars 2009 19:13

Gud vad tråkigt att höra med hans hd/ad fel! Det är verkligen inte kul!
Milo fick ju sina resultat också nyligen och har en B och en C höft. Lite tråkigt där också. Men precis som du säger, man kan inte låsa in hunden eller begränsa dens liv bara för det! Hellre en lyckklig hund som lever lite kortare än en hund som lever ett lugnt och olyckligt, men långt liv. Jag tänker köra på som vanligt, förutom att vi kommer jobba på att bygga upp mer muskler runt höftkulan för att underlätta höftfelen!

Jag tänker på er iallaf och hoppas att det löser sig till det bästa. Som tröst kan jag ju säga att jag känner flera C och D hundar som lever fullt normala liv, till och med dem som tränar och tävlar på hög nivå i agility! Så alla hundar behöver inte ha problem med sina höftfel! Och ni verkar ju ändå ta det på allvar och försöka hitta sätt att förebygga smärta, så jag tror att det kommer bli super!

Kram på er!

http://sisu.bloggagratis.se

 
Isabel

Isabel

19 april 2009 00:06

Hej malin!
Vilken tråkig nyhet angående Elvis men jag tror säkert att det kommer gå jättebra iaf dessutom verkar du väldigt duktig med honom/dom! Önskar dig massvis med lycka till :)

http://isabeeelj.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 14 november 2013 23:03

Hur länge är man egentligen nyinflyttad? Funderade på det idag på hundpromenaden. På vårt förra ställe bodde vi i nästan 3 år, och där var vi nyinflyttade i ca 2 år. Tills det kom så många nyare folk än oss till gatan att vi flyttades upp på listan o...

Av Malin - 14 oktober 2013 13:39


Efter en liten skön (?!?!!) bloggpaus med flyttkaos, nytt dagis å massa pussel så tänkte jag göra ett försök att återuppta bloggen å uppdatera med lite jämnare intervall. Återstår att se hur det går... Vi har bott i vårt nya hus i snart tre vecko...

Av Malin - 1 augusti 2013 22:51

Nu är vi förlovade! Efter 6 år, två barn och gårdsköp så har vi äntligen förlovat oss! Jag gjorde slag i saken och frågade R på hans födelsedag. Han blev jätteglad, och tur var väl det. Man kan ju inte tacka nej till en present liksom. ;) Så nu går j...

BVC

Av Malin - 11 juli 2013 15:11


Idag har vi vart på bvc för Cornelia. Nu väger hon 4260 gram och är 54 cm lång. Gud alltså, en månad gammal och växer jättemycket och ska träna på mage - redan!! Tiden rusar verkligen iväg med andra barnet. Ska försöka komma ihåg att skriva om hennes...

Av Malin - 28 juni 2013 14:18

Nu har vi vart på bvc-kontroll med Cornelia. På söndag är hon tre veckor och nu vägde hon 3780 gram och var 53 lång! Stora tjejen! ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards