Malin Cecilia Oskarsson

Direktlänk till inlägg 22 april 2010

Viltspårträning

Av Malin - 22 april 2010 13:47

I tisdags åkte jag och hundarna till våra gamla hemtrakter (Gunnilse) för att träna lite spår. Mest av allt var jag nog ivrig att se hur Gibson skulle reagera. :)


Jennie och jag tog med oss en tinad rådjursklöv och lite klädnypor ut i skogen och jag lade två spår åt Elvis och tre åt Gibson. De fick bara ligga en liten kort stund, så det var väl inte helt rätt men jag var såå nyfiken på Gibsons reaktion!


Hundarna fick gå med Jennie en sväng medan jag lade spår, och Elvis skällde och gnydde hela tiden. Hmm, lite besvärande.. jag trodde faktiskt att han skulle vara lugn när hon var med. Så det kom sig så att han blev ganska stressad, och ihop med det så hade spåren legat alldeles för kort tid, PLUS att jag inte använde blodmjöl denna gången utan lade endast med klöven. Så Elvis hade lite problem. Första spåret gick okej, han tog det helt utan hjälp. Dock upplevde jag att han var duktigare på kursen i helgen. Men som sagt, efter alla faktorer jag räknat upp så var jag inte riktigt rättvis mot honom.


Spår nr 2 var värre, han nosade med huvudet väldigt högt och sprang omkring lite planlöst, kunde inte riktigt fokusera ner på själva spåret. Jag hjälpte honom så gott jag kunde, stoppade honom, pratade lugnande och klappade honom varsamt på ryggen. Sedan visade jag ner i marken där jag visste att spåret gick och kommenderade spår igen.

Efter en stunds velande hittade han dock klöven, men jag bestämde mig för att inte gå mer med honom denna kvällen.


Gibson däremot, ojojoj! Han blev introducerad i spår denna kväll, och jag tror det var kärlek vid första ögonkastet! :)

Han spårar ganska ivrigt och håller ganska hög fart, försökte bromsa honom lite så han skulle fokusera mer. Han stannade upp ett par gånger och tittade på mig som för att jag skulle peka åt vilket håll han skulle (mitt eget fel, har gjort så innan när vi har lekt lite sök på skoj). Men när jag avvaktade så tog han upp spåret på eget initiativ igen och han tog alla sina tre spår utan hjälp. Jag stoppade honom ett par gånger bara när han avvek från spåret för långt, men det berodde nog mycket på att spåret inte lagt sig ordentligt.


Han blev helt tokig i rådjursklöven när han hittade den!! Han skulle äta upp den och ögonen var superpigga och alerta. Det här tyckte han var spännande!! Så himla roligt att se. Ska bli riktigt spännande i helgen när jag tänkte lägga spår med blodmjöl och låta det ligga 3-6 timmar eller över natten, och se hur han tar det. :)


Ska se om jag kan få tag på en klöv till med, så kan jag lägga två spår samtidigt, ett till dem var.

Hur som helst så var de båda två ganska trötta när vi åkte hem igen. Då hade vi vart ute i ca 1,5 timme bara. Hihi, ska se om jag kan få in en bild från mobilen hit.. de ligger helt utslagna i baksätet båda två. ^^ Gullungar! <3

 
 
Josse

Josse

22 april 2010 20:01

Mmmh romerska bågar kaffe lät väldigt gott! Vet inte som sånt finns att köpa här.. men det kanske det gör.

Förresten- jag vill se bild bebismage! :) Handlat mycket andra bebisgrejer? Kramar

http://annajosefin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 14 november 2013 23:03

Hur länge är man egentligen nyinflyttad? Funderade på det idag på hundpromenaden. På vårt förra ställe bodde vi i nästan 3 år, och där var vi nyinflyttade i ca 2 år. Tills det kom så många nyare folk än oss till gatan att vi flyttades upp på listan o...

Av Malin - 14 oktober 2013 13:39


Efter en liten skön (?!?!!) bloggpaus med flyttkaos, nytt dagis å massa pussel så tänkte jag göra ett försök att återuppta bloggen å uppdatera med lite jämnare intervall. Återstår att se hur det går... Vi har bott i vårt nya hus i snart tre vecko...

Av Malin - 1 augusti 2013 22:51

Nu är vi förlovade! Efter 6 år, två barn och gårdsköp så har vi äntligen förlovat oss! Jag gjorde slag i saken och frågade R på hans födelsedag. Han blev jätteglad, och tur var väl det. Man kan ju inte tacka nej till en present liksom. ;) Så nu går j...

BVC

Av Malin - 11 juli 2013 15:11


Idag har vi vart på bvc för Cornelia. Nu väger hon 4260 gram och är 54 cm lång. Gud alltså, en månad gammal och växer jättemycket och ska träna på mage - redan!! Tiden rusar verkligen iväg med andra barnet. Ska försöka komma ihåg att skriva om hennes...

Av Malin - 28 juni 2013 14:18

Nu har vi vart på bvc-kontroll med Cornelia. På söndag är hon tre veckor och nu vägde hon 3780 gram och var 53 lång! Stora tjejen! ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards