Malin Cecilia Oskarsson

Direktlänk till inlägg 12 mars 2010

Bilbälten till hundarna inköpt!

Av Malin - 12 mars 2010 09:39

Äntligen! Nu har mitt dåliga samvete över transporterna i bilen försvunnit. Gibson och Elvis har innan suttit lösa i bagageutrymmet, utan bilbur med bara ett transportgaller mellan bagagen och baksätet. Har haft väldigt dåligt samvete över att inte ha skaffat en godkänd bilbur åt dem, men det finns inte så många och de jag tittat på kostar ca 6000 kronor!


Så det har inte blivit av. Sedan läste jag av en slump på ett försäkringsbolags hemsida om reglerna för hur jag får lov att transportera min hund i bilen för att försäkringen skall gälla vid kollision. Det är hårda regler på detta ska ni veta, det räcker inte att hundburen i sig är krocktestad.

För om ni sätter in den i bagageutrymmet och förankrar i lastöglorna, så kan buren vid en kollision vara så hård att den tränger in genom baksätet framför och mosar den personen som sitter där istället.

Bilens deformationszon är alltså påverkad och då reagerar inte bilen som den ska vid en krock, och därmed kan du få svårt att få ut försäkring osv för det....


Summa summarum: Jag fick lite lätt panik när jag läste svart på vitt att bagegeutrymmet ingår i bilens deformationszon, därav åkte jag dagen efter jag kom hem från Thailand och köpte två KROCKTESTADE SVENSKA hundbilbälten för nästan 900 kr/st till Gibson och Elvis.


Numera sitter de i baksätet båda två och ser nöjda ut. :)

Matte är också väldigt nöjd. Nu får barnvagnen plats i bagaget med utan att jag behöver lösa det problemet sedan. Gött!

 
 
Josse

Josse

16 mars 2010 09:53

Hihi det finns bild på herr kanin i bloggen, kan leta upp den och lägga ut igen.. var ett tag sedan jag publicerade det :) Han är mindre vacker men Frida gillar hon sååå..haha!

MEN hur var thailand? och vadå bröllop? vem gifte sig? är du brun? ätit god mat? gick allt bra? oj så HÄRLIGT det måste varit...

Ang transportbur i bil så sitter vår vovve antigen i en krocktestad MIM varioage bur i kombiutrymmet eller med bälte i baksätet! :) Kram på dig!

http://annajosefin.bloggagratis.se

 
Josse

Josse

18 mars 2010 17:48

Ser fram emot bilder från thailandsresan! :)

Nino är 5 ½ år nu, hur gamla är dina hundar?

http://annajosefin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 14 november 2013 23:03

Hur länge är man egentligen nyinflyttad? Funderade på det idag på hundpromenaden. På vårt förra ställe bodde vi i nästan 3 år, och där var vi nyinflyttade i ca 2 år. Tills det kom så många nyare folk än oss till gatan att vi flyttades upp på listan o...

Av Malin - 14 oktober 2013 13:39


Efter en liten skön (?!?!!) bloggpaus med flyttkaos, nytt dagis å massa pussel så tänkte jag göra ett försök att återuppta bloggen å uppdatera med lite jämnare intervall. Återstår att se hur det går... Vi har bott i vårt nya hus i snart tre vecko...

Av Malin - 1 augusti 2013 22:51

Nu är vi förlovade! Efter 6 år, två barn och gårdsköp så har vi äntligen förlovat oss! Jag gjorde slag i saken och frågade R på hans födelsedag. Han blev jätteglad, och tur var väl det. Man kan ju inte tacka nej till en present liksom. ;) Så nu går j...

BVC

Av Malin - 11 juli 2013 15:11


Idag har vi vart på bvc för Cornelia. Nu väger hon 4260 gram och är 54 cm lång. Gud alltså, en månad gammal och växer jättemycket och ska träna på mage - redan!! Tiden rusar verkligen iväg med andra barnet. Ska försöka komma ihåg att skriva om hennes...

Av Malin - 28 juni 2013 14:18

Nu har vi vart på bvc-kontroll med Cornelia. På söndag är hon tre veckor och nu vägde hon 3780 gram och var 53 lång! Stora tjejen! ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards