Malin Cecilia Oskarsson

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Malin - 15 januari 2013 08:22

Ok. Jag vill inte gå in på det, men känner att jag är tvungen att få det ur mig.


Det här med alla bortsprungna hundar kring nyår, jag menar vad fan? Okej att man kan ha otur, att hunden sliter sig och blir rädd när den kanske inte brukar vara så rädd osv. Men om man inte är 110% säker på att sin hund klarar av detta med raketer, varför envisas man med att ta med hunden ut vid tolvslaget då???!


Blir så jäkla förbannad! Själv har jag två hundar, varav den ena kan sitta 10 cm från en raket om det skulle krävas utan att röra en fena, medan den andra knappt klarar av att höra en avlägsen smäll utan att bli orolig. Så, kontentan av detta blir att jag väljer att rasta dem lite längre vid tidig kväll (18-20), sedan en snabb kiss vid 22-tiden och sedan får de lov att vara inne tills vi går ut igen vid 02 ungefär. Då har man gjort vad man kan (anser jag) för att undvika att det sker olyckor, så som att de sliter sig, är livrädda och kanske blir överkörda. Att det kan vara så himla svårt?


Läste om en person som hade haft sin valp ute vid tolvslaget, och det hade gått ”bra” till en början men när pangandet drog igång på riktigt så hade den slitit sig ur sin SELE och sprungit iväg!! EN VALP!!! Varför i helvete tar man ut en valp vid tolvslaget?!?! Man får väl åtminstone göra det lite smidigt? Man kan väl vara på altanen så att hunden kan välja att springa in om den blir rädd, eller om allt går bra så kan den vara med ute?


Stackars alla bortsprungna hundar, och stackars valpen som inte känner till världen så bra än! Tänk till lite innan ni bara prompt SKA ha med era älskade hundar överallt, de är inte alltid för hundens bästa utan ni är själviska människor som bara tänker på er själva!! Usch säger jag bara!!!


Och när vi ändå är inne på ämnet kan jag tillägga till alla puckon som klagar på att de blivit lurade när de köpt en valp ur en bagagelucka; MAN KÖPER INTE HUNDAR UR BAGAGEUTRYMMEN!!! Kolla upp seriösa kennlar, finns massor på rasklubbarnas hemsidor och på SKKs hemsida, är inte så himla svårt att leta fram. Och besök kenneln i fråga om det går innan! Man köper ju en familjemedlem, då är det viktigt att det blir rätt från början. Alla valpar är söta, men köper du från en tvivelaktig säljare/kennel så bidrar du till att den slarviga penga-uppfödningen fortsätter, med allt som det innebär med sjukdomar och annat. Så möt inte upp någon "på halva vägen", du vet aldrig vem det är eller hur valpen vuxit upp. SÅ!

Ovido - Quiz & Flashcards